arojouni Koetan pysyä Suomea koskettavissa ajankohtaisissa asioissa, ympäristöön, talouteen ja turvallisuuteen liittyen.

Suomen ratkaisukeskeinen kansa

  • Suomi sijoittuu maana hiilidioksidipäästöjä vähentävien joukkoon
    Suomi sijoittuu maana hiilidioksidipäästöjä vähentävien joukkoon
  • Maailmalla hiilidioksidipäästöt vielä lisääntyvät
    Maailmalla hiilidioksidipäästöt vielä lisääntyvät

Biodiesel olisi 15 senttiä litralta kalliimpaa kuin fossiilista alkuperää oleva dieselpolttoaine, kerrotaan VTT:ltä. Varsinkin raskas liikenne tarvitsee vielä dieselpolttoainetta.

"VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund sanoo, että uusiutuva diesel on laadullisesti jopa fossiilista dieseliä parempaa. Se myös sopii sellaisenaan raskaan liikenteen uusiin moottoreihin."

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/pannako-tankkiin-dieselia-sahko...

Suomalaiset ovat ratkaisukeskeistä kansaa, olemme myös tottuneet hakemaan teknisiä ratkaisuja ongelmiin. Oikeastaan monen suomalaisen keksinnön lähtökohta on ollut, että miten voisimme suoriutua tehtävästä paremmin.

Kotimaisuus olisi se lähtökohta biodieselin valmistamiselle, palmuöljylle kotimaisen biomassan ekologinen kestävyys pitäisi vielä laskennallisesti tuoda esille.

Suomi on maailman johtava maa uusiutuvan energian käytössä, emme me tarvitse tänne tuulivoimaloita kun meillä on metsästä tulevat sivuvirrat käytössä uusiutuvaa energiaa tuottamaan. "Suomen oloissa fossiilisen korvaaminen tarkoittaa ennen kaikkea metsäteollisuuden sivutuotteita, metsäenergiaa ja atomivoimaa. Tuulivoima ei ole pystynyt alentamaan sähkön hintaa. Parin viime vuoden aikana Suomeen rakennetun tuulivoiman nimelliskapasiteetti on kaksinkertaistunut, mutta pelkän sähkön hinta on noussut lähes sata prosenttia kuluvan vuoden aikana. Lisänä ovat tulleet siirto­hintojen, sähköveron ja perusmaksujen korotukset, jotka ovat osittain johtuneet tuulivoimarakentamisesta. Hintoihin ei ole laskettu ympäristö-, maisema- ja terveyshaittojen hintaa eikä tuulivoimapaikkakuntien asukkaiden kiinteistöjen arvon laskua. Aika kova kokonaishinta 5,6 prosentin sähkön kulutuksesta, joka tuotetaan alle 30 prosentin hyötysuhteen tuulimyllyillä."

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/lukijalta/artikkeli-1.33...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Jotkut metsäfirmat ovat jo rakentaneet puudieselvalmistamoja. Aluksi puudiesliä myydään myös ulkpuolisille, mutta myöhemmin fossiilisen löpön hiipuessa varmaankin vain oman puuhuollon ja muun rahdin tarpeisiin. En tiedä ovatko huomioineet, että fossiilisen löpön lopahtaessa, myös metsätellisuuden tuotteiden markkinat romahtavat yleisen romahduksen myötä, ehkä sotakoneen vaatimaa ruutia(nitrosellu) lukuuunottamatta.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

No näinhän se tahtoo olla, metsäteollisuudella on koko ajan haarukointia tuotevalikoiman osalta. Ne tulevat markkinoille kun aika ja hinta sopivat.

Fossiilisia polttoaineita on löydetty koko ajan lisää eri puolilta maapalloa, että niiden saatavuus on kyllä hyvä ja turvattu.

Laitan tähän vielä linkin, ja varoituksen sanan Englannista, että miten ei kannata toimia.

"THE CLIMATE CHANGE ACT AT TEN History’s most expensive virtue signal
RupertDarwall"

"Perhaps there is only one positive thing that can be said for the Act. Ten years on, the CCA has achieved its purpose in making the UK an example to the rest of the world – no other serious country will do anything quite so stupid in the name of saving the climate."

https://www.thegwpf.org/content/uploads/2018/11/10...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Suomen Kuvalehden väite siitä, että uusista rekisteröitävistä autoista 4 prosenttia olisi sähköautoja ei voine pitää paikkaansa. 2018 tilastoja ei tietenkään ole vielä valmistunut, mutta vuonna 2017 osuus uutena myytävistä autoista oli prosentin tasoa.
Lehdessä kerrotun luvun täytynee sisältää myös verotuksellisista syistä valmistetut hybridit (saadaan mittaussyklin päästö alas ja alennetaan automerkin keskimääräistä kulutuslukemaa).

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

Noista ensirekisteröinneistä koskien henkilöautoja, traktoreita jne., pidetään kirjaa reaaliaikaisesti. Ehkäpä tuossa verrattiin kuluneen syksyn tilannetta lokakuun osalta, IPCC:n raportin julkistamisen jälkeen;)

"Norjassa sähköautojen osuus uutena myydyistä autoista on noin 37 prosenttia, Ruotsissa vastaavasti viisi prosenttia ja Suomessa neljä prosenttia."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset